EN  |  FR

Changers of Cheaters?

afbeelding bij Changers of Cheaters?

Minder vlees, meer plantaardig. Het moet, het is goed en fijn dat je het doet. Je kunt er niet snel genoeg mee beginnen. Mens, dier en milieu worden er beter van. En dat die boodschap soms wat activistisch van aard is, een kniesoor die er op let. We moeten veranderen, zekers, maar soms wordt dat groene kruid zo de hemel in geprezen dat de waarheid ernstig geweld wordt aangedaan. Tijd dus voor wat carnofiele kanttekeningen.

Eerder schreven we al dat een plantaardige voeding niet nadelig is voor sportprestaties. Ook schreven we dat je prima met een plant based diet evenveel spiermassa kan opbouwen als een omnivoor, mits je wat slimme voedingsaanpassingen doet. De immens populaire ‘documentaire’ Game Changers claimt echter dat veganistische atleten beter presteren, dan atleten die ook dierlijke producten eten. Ook proberen presentator James Wilks en producer Cameron van de ‘docu’ ons te waarschuwen voor de schadelijke effecten van dierlijke producten. We zouden er kanker en hart- en vaatziekten van krijgen en ook de prestaties tussen de lakens zouden maar slapjes zijn. De ‘docu’ is een overtuigend verhaal om de dierlijke producten te laten staan. En een verhaal vertellen, is iets wat aan James Cameron de regisseur van Terminator 1, 2, Avatar en Titanic wel is toevertrouwd. Er worden voor dat verhaal talloze wetenschappelijke artikelen gepresenteerd en experts geraadpleegd. De huidige wetenschappelijke stand van zaken ten aanzien van een veganistische voeding wordt echter nogal eenzijdig belicht. Ook meldt Game Changers gemakshalve niet dat bijna iedereen die heeft meegewerkt aan de ‘docu’ een belang heeft in de plant based diet industry. Daarmee lijkt Game Changers meer op een vegangelie, dan een objectieve documentaire die de voor- en nadelen van een volledig plantaardige voeding belicht. 

Eiwit is geen goede brandstof

Zo wordt een NFL-team gevolgd dat overschakelt van een maaltijd met veel vlees en weinig koolhydraten voor hun wedstrijd naar een veganistische maaltijd met veel koolhydraten en plots winnen ze alles. Door de eiwitrijke maar koolhydraatarme vleesmaaltijd te vervangen door een koolhydraatrijke veganistische maaltijd is de kans inderdaad groot dat je beter gaat presteren. Dat ligt niet aan het vlees, of het weglaten daarvan. Nee, dat komt omdat de koolhydraatconsumptie wordt opgevoerd. Koolhydraten zijn namelijk de beste brandstof voor hoge intensieve sportprestaties. Dat je veel eiwitten eet, wil echter helemaal niet zeggen dat je weinig koolhydraten eet. Een maaltijd kan namelijk prima eiwit- EN koolhydraatrijk zijn. Het betekent NIET dat een eiwitrijke maaltijd koolhydraatarm is, of andersom. Brood beleggen met vleeswaren, kwark met muesli, havermout met melk, zijn bijvoorbeeld allemaal combinaties die eiwit- EN koolhydraatrijk zijn.

Vegetarische sporters kicken ass

Er worden nog meer atleten ten tonele gevoerd om de bijna buitenaardse krachten van een veganistisch dieet voor het voetlicht te brengen. Zo veegt de veganistische MMA atleet Nate Diaz de vloer aan met de biefstukverslindende bruut Conor McGregor. Er wordt echter niet gemeld dat Conor een slordige 10 kg lichter was dan Diaz. Ook wordt niet gemeld dat de nog steeds vlees consumerende Conor in de rematch Diaz versloeg. Verder wordt strongman en vegan Patrick Baboumian gevolgd in het vestigen van een wereldrecord. Er wordt vergeten dat een tijdje later de omnivore strongman Brian Shaw het wereldrecord van Baboumian heeft verpulverd.

Troebele wetenschap

Om aan te tonen hoe slecht dierlijke eiwitten zijn worden 3 verschillende burrito’s aan 3 verschillende atleten voorgeschoteld. Eén veganistische burrito, een burrito met rundvlees en een burrito met kip. Na het verorberen van de burrito’s wordt bij de atleten een buisje bloed afgenomen. Het bloedplasma na het consumeren van de plantaardige burrito is glashelder, terwijl het consumeren van de vleesbevattende burrito’s tot een troebel buisje bloed leidt. Dat moet wel slecht zijn dat vlees, toch? Eh, helemaal niet eigenlijk. Dat de buisjes bloed troebel worden, ligt niet aan de vleeseiwitten maar aan het vetgehalte van deze burrito’s. Vet wordt in het bloed vervoerd door chylomicronen naar de verschillende weefsels van het lichaam. Chylomicronen maken het bloed troebel. Als de vegan maaltijd een flinke scheut olijfolie (plantaardig) zou bevatten, zou het bloed ook troebel worden, terwijl olijfolie hartstikke gezonde vetten heeft.

Hollywood kort door de bocht

Ook wordt geclaimd dat een vegan voeding de testosteronspiegels meer verhoogd dan een omnivore voeding en dat mannen daardoor een krachtiger erectie krijgen. Het onderzoek dat de makers noemen, is echter keihard bewijs tegen hun statement. In de studie die zij aanhalen neemt het seks-hormone-binding globulin (SHGB) bij vegans meer toe dan bij omnivoren. SHGB bindt testosteron, waardoor het testosteron inactief wordt. Omnivoren hebben op basis van aangehaalde studie meer actief testosteron in het bloed, dan vegans.

Al met al neemt Game Changers een plantaardig loopje met de waarheid. Daarmee verandert Game Changers in een weinig steakhoudende propagandafilm en dat is jammer, want daarmee doet het de Veganscene meer kwaad dan goed. Beter was het om de voor- en nadelen van een volledig veganistische voeding objectief te schetsen en praktische adviezen te geven waar je als veganist op moet letten. Ben je op zoek naar zulke praktische en goede voedingsadviezen als veganist? Bezoek dan eens het voedingscentrum.

Carnofielen en veganisten moet wel in dialoog blijven.

Dossiers: