EN  |  FR

Eigen Kracht Campagne

Eigen Kracht was de campagne van de Dopingautoriteit voor de fitnessbranche en had als doel sporters informeren over de risico's van gebruik van anabole steroïden en andere dopinggeduide middelen én over gezonde alternatieven om op Eigen Kracht gespierder of slanker te worden. In Nederland doen ongeveer 2 miljoen mensen aan fitness en daarmee is fitness de populairste sportieve activiteit. Mensen hebben allerlei redenen om aan fitness te doen, maar naast gezondheid, worden cosmetische motieven als gespierder of slanker willen zijn het vaakst genoemd. Die doelen zijn prima te verenigen met werken aan een goede gezondheid, maar uit onderzoek blijkt, dat 1 op de 8 fitnessers juist vanwege die cosmetische motieven geïnteresseerd is in doping. Recente onderzoekscijfers laten helaas zien, dat 8,2% van de fitnessers dopinggeduide middelen gebruikt.

Onderdelen Eigen Kracht

De Eigen Kracht-campagne bestaat uit een aantal met elkaar samenhangende onderdelen: