Eigen Kracht campagne voor fitnesscentra
Na een geslaagde pilot bij diverse fitnesscentra ging Eigen Kracht, de campagne van de Dopingautoriteit voor de fitnessbranche, van start. De campagne wilde sporters informeren over de mogelijkheden om op een gezonde manier gespierder of slanker te worden, dus zonder gebruik van dopinggeduide middelen. Fitnesscentra konden zich aansluiten en materialen aanvragen. Zo'n 10% van alle fitnesscentra zouden de materialen, die gratis ter beschikking werden gesteld, bestellen en gebruiken.
De mannen- en vrouwenposter
De voorlichtingsmaterialen (posters, pot en display met folders) willen meer Eigen Kracht-bewustzijn kweken en duidelijk maken dat gezondheid en trainen voor cosmetische motieven (gespierder, slanker) heel goed te combineren zijn. Toch weten veel mensen vaak niet goed hoe ze hun doelen op een efficiënte manier kunnen bereiken. Dat brengt het risico met zich mee, dat ze het gaan zoeken in pillen, poeders, en soms zelfs, ‘sterker spul’, als anabole steroïden. Dan ben je een eind weggedreven van waar het allemaal om begonnen was: op Eigen Kracht een fit en getraind lichaam ontwikkelen. Bij de campagne hoort verder een uitgebreide website (www.eigenkracht.nl) en het boek Op Eigen Kracht slanker-strakker-sterker, waar veel betrouwbare informatie te vinden is over training, voeding, supplementen, en nog veel meer.
Aandacht voor Eigen Kracht
Fitnesscentra spelen een belangrijke rol bij het bevorderen van een fitnessklimaat waarin gezondheid voorop staat en gebruik van anabolen en andere schadelijke middelen wordt afgekeurd. De Eigen Kracht potten, potjes en posters, die onderdeel uitmaken van de campagne, brengen het belang van op een gezonde manier met je lijf bezig zijn nog eens extra onder de aandacht. Op de posters staan mannen en vrouwen die ‘model staan’ voor wat er op Eigen Kracht mogelijk is, als je maar een beetje aandacht en energie steekt in pittige training en goede voeding. In onze potten bevinden zich geen vage supplementen of wonderpillen die van alles en nog wat beloven. De ingrediënten die op het etiket staan vermeld: trots, discipline, karakter, zelfvertrouwen, gezondheid en voldoening lijken weinig tastbare zaken, maar zodra je begrijpt dat je van je Eigen Kracht en mogelijkheden moet uitgaan, kun je met de inhoud ervan bergen verzetten.
Eigen Kracht-pot met folders in display
Eigen Kracht Centra
Richard Proost van Richard Proost Sport uit Oudewater heeft als één van de eersten de campagne uitgetest. ‘De reacties op de posters zijn best grappig en leuk. Mensen vragen zich af of het middel wel écht helpt. Dan zeg ik dat het zeker het geval is. Omdat we nauwelijks supplementen verkopen, was een enkeling zeer verbaasd dat we nu wat zouden gaan verkopen. Lees het etiket op de pot maar, was mijn antwoord. Al snel valt dan het kwartje en moeten ze er hartelijk om lachen.’ Richard geeft aan dat Eigen Kracht ook goed aansluit bij de visie van zijn sportcentrum. ‘Sommige mensen willen wel veel, maar doen er (te) weinig voor. En je zult het toch echt zelf en op eigen kracht moeten doen. In die zin ondersteunt het hetgeen we willen uitdragen.’
En ook krachttrainingsdeskundige en topsportbegeleider Hans Kroon van Fitnesscentrum Noord in Rotterdam vindt meer aandacht voor Eigen Kracht een goede zaak: ‘Mijn ervaring is dat je mensen vaak toch ook een beetje moet opvoeden, duidelijk moet maken dat er wel heel veel mogelijk is, maar dat je daar wel iets voor moet doen. Met andere woorden, ze moeten leren vertrouwen op eigen kracht. Ze moeten van die houding ‘Ik heb een probleem en lost u dat even voor mij op’ af.